fredag 10. februar 2017

Vurdering av boka

Jeg hadde hørt mye bra om Et helt halvt år før jeg startet å lese den, og forventningene var derfor forholdsvis høye. Boka levde opp til forhåpningene. Dette var med andre ord en veldig bra bok, med mye bra tematikk. Jeg gledet meg hver dag til å lese mer av den, og selv om det er en lang bok på 500 sider, føltes den overraskende kjapp å lese gjennom. Dette er veldig positivt, og viser forfatterens gode formidlingsevne.

Jeg ble grepet av måten fortellingen ble fortalt på; morsom, sarkastisk, men samtidig alvorlig og litt ekkel. Måten man blir tatt med på reisen til Lou og Will, deres følelser og konflikter, gjør at man virkelig blir oppslukt og revet med. Man lever seg inn i deres lille univers, og utvikler et medfølende forhold til dem begge(selv om handlingen stort sett er beskrevet med Lou som jeg-person). Dette er altså en kjærlighetshistorie av de sjeldne, som inneholder så mye mer enn forelskelse og kyssing. Det er en sjarmklump av en roman som er ekstremt medrivende og gripende, og det er dette jeg virkelig falt for da jeg leste boka.

Til slutt er det anbefalingene. Jeg vil helt klart anbefale denne boka, men ikke til alle aldre. Målgruppen er nok i hovedsak jenter i aldersgruppen 13 år og oppover. Det er ikke en udelt lettlest bok, da den har mye tekst og kanskje litt innviklede tema. Men, er du stor nok, er det en fortelling som vil tilføre mye glede og ulike tanker. Jeg tror også at gutter vil ha glede av å lese denne boka, selv om kjærlighet kanskje ikke er en tematikk som de blir tiltrukket av.
Et helt halvt år er kort oppsummert en utrolig følelsesladet bok, med viktig tematikk. Så hva kan man lære? Jo, ha ydmykhet og respekt for mennesker i en annen livssituasjon og at man må våge å satse på kjærligheten selv om man vet at den ikke vil kunne vare....

KILDER:
Bildet: http://bok365.no/artikkel/pa-vei-til-filmduken/#.WJ25nzs1_IU (8/2 2017 16.40)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar